Wednesday, August 31

Amig Sne megjon

Amig Sne megjon, es beszamol a tapasztalatairol (arrol, hogy meg nem indult be annyira, egyelore meg kikepzes van olasz modra, ezerrel tunkoljak arcukba, hogy igen, jo csapat vagytok, es mi fozzuk a legjobb kavet milanotol innen), addig irok egy kis mai jot.

Szoval annyit gondolkozom, hogy ideje lenne mar nekiulni es elkezdeni rendesen irni, ma volt majdnem egy pillanat, amit ellenallhatatlannak (de szep igy leirva, ekezet nelkul) ereztem. Mindig azt figurazom, hogy mi lenne jo kezdes egy regenynek? Vannak kedvencek, vannak, akik talan nem is torodnek vele, de biztos vagyok benne, hogy egy jo kezdes - fel siker (ha valakinek van kedvenc konyvkezdo mondata, batran irja meg). Lehetne akar egy kis tortenet, akar ez, a mai is.

Talalkoztam ma az en 'Halal Nagyimmal', tudjak, mint a Donnie Darko filmben. Persze ennek a neninek talan nem is volt koze az idoutazashoz, vagy volt, de azt rendkivul ugyesen leplezte, viszont megerositette regi elmeletemet az oregedesrol.
Mar tegnap is volt vele kis kontaktusom, amint az utolso napokat toltottem a vilagvegen, es ugy hataroztam, hogy napkozben inkabb nem utazom vissza a varosba ebben a szokatlan nagy melegben, ehelyett kineztem egy kellemes dombot par hatalmas fa arnyekaval fuszerezve, hogy majd ott elutom az idot.
A idos holgy mar messzirol jelenseg volt, hatalmas filcpapucs valamint a fekete macinadragon atuto oriaspelus, hosszu osz hajrengeteg es hozza tetova mozdulatok kulonos sora. Tegnap nem alltam meg, bar motyogott nekem mosolyogva, en kedvesen vissza, ennek lathatoan orult.
Ma delelott szinte ugyanott botlottam bele, gondoltam, talan az unokak zavartak ki ebben a szep napsutesben. Viszont mar messzirol kiszurt, es ahogy melleertem a kovetkezoket mondta, 'Elnezest, hogy az utadba alltam, csupan az emlekeimmel setalgatok itt kint. Minden ugy elszalad gyorsan, nem gondolod?' Mivel nem ertettem tisztan minden szavat, mosolyogva egy tetova 'Talant' preseltem ki magambol.
'Az ember csak lefekszik es maris felkel, maskor epphogy felkel, maris lefekszik.'
'Orok igazsag' gondoltam magamban, es egy ujabb nagy mosollyal az arcomon tovabbhaladtam. Holnap mar nem jovok, igy talan sosem lesz alkalmam megtudni, igazan mit akart. Visszamehettem volna, hiszen a dombocskarol, ahol ultem, ra lehetett latni a kis utszakaszra, ahol csoszogott fel s ala, de mar nyomaveszett.
Mindig azt gondoltam az oregedesrol, az ido mulasarol, hogy az eletevek szamanak novekedesevel egyenes aranyban no. Mig gyerekkent vegelathatatlan nyari szunidoket elveztunk, vagy a kovetkezo szuletesnap orokkevalosagnak tunt, addig ma, harminceves fejjel csupan a valtozas lassitja le az idot, majd a megszokas tovabb porgeti. Az oregek, akik kint ulnek kis padukon a hazuk elott, latszolag mozdulatlanul es unatkozva, a nap utjat kovetik tekintetukkel az egbolton, akar egy elsuhano auto latkepet.
Uton visszafele ujra feltunt a jelenes, kicsit messzebb, feljebb az uton. Ujra felem fordult, a tavolbol mar mutogatott egy haz fele. ' Latod azt a fenyt ott a haz sarkan?' kerdezte, ahogy beertem. ' Azt hiszik, hogy az tavol tartja a gonoszt, de mi tudjuk, hogy nem, ugye?'
Talan a szokatlan meleg teszi...

Hm, most megyek, vasarolok es fozok valamit a dolgozo nonek.

21 comments:

Virtualista said...

Szerintem jo kis kezdo tortenet, oreg neni - fiatal ember parositas, sok mindent bele lehet szoni, nekem a merklik tanacsolta, mig azt hittem elohozhatom jol elbujtatott iroi venamat, hogy minel reszletesebben irjak le dolgokat, pl. a helyet ahol vannak a szereplok, vagy olyanokat, amiket nem csak latni lehet, szerintem ide is tehetnel meg bele ilyet, bar megjelent elottem egy helyszin ahol vannak, de azert meg lehetne szinezni a kepen. Mondjuk azt neha atugrom egy konyvben, mikor 8 oldalon at ecsetelnek egy-egy helyszint, vagy embert. Amugy varom a folytatast, es mindenesetre kiteszek estere egy lampast a gangra. ;) Hajra!
Khm, elso vagyok, khm khm.

iszting said...

KOSZONJUK, KOSZONJUK, KOSZONJUK!,
nos, tyo,

a kezdomondatdilemma mar nekem is sokszor megvolt, sot, azt hiszem, sokszor csak ez akadalyoz meg benne, h regenyirasra adjam a fejem (ezt mindenki annyira vegye komolyan, amennyire gondolja -de van mar egy blogom tele novellakkal es szosszenetekkel, es ez igaz. november ota gyulik.)
az ido mulasa/szubjektiv idoerzekeles-tema szinten nagyon foglalkoztat engemet(is). egyelore arra jutottam, h az ido valoszinuleg nem objektiv mertekegyseg, vagyis nem letezik az egyes ember erzekelesetol fuggetlenul (vagyis hiaba jeloljuk ki pl. az egy orat hatvan percnek, ha te egy helyzetben 19, egy masikban pedig 123 percnek eled meg azt a 60 percet, akkor az bizony nem is hatvan perc, hanem 19 ill. 123), inkabb mintegy retestesztakent van jelen, azaz ide-oda nyulik/nyujthato. elszedultem.

althea said...

harmadik, bibibííííí!

ez naon szép, tyó!!! még tessék írni ilyeneket!

Salamonz said...

koszonom csajok a biztato szavakat!
trin, en ezt amolyan kezdo gondolatnak irtam, nem is kell feltetlenul koze lenni a sztorihoz. csak telleg olyan sokat torom a fejem, hogy mi lenne megfelelo, persze ez baromira a stilustol fugg. mert ha veszem pl woody allent, akkor lehet ilyen, latszolag a tortenethez kevesbe kotodo introval kezdeni, csupan hogy megadja az alaphangulatot.
nem vagyok nagy hive a reszletes leirasnak, legalabbis olyan szinten ahogy balzac tudta bemutatni a csaladot vagy csehov az orosz tajat. a minimalista regenyiras is vonzo, itt kedvencem a fight clubos palahniuk, aki neha odalok egy-egy konkretabb leirast, de tobbnyire elnagyolja a dolgokat, viszont oda tudja baszni az ember kepebe a dolgokat, hogy leesik az ember alla.
hogy lesz-e folyatatas, nem tudom, bar lehet hogy ma lesz ra ido/kedv, hisz szepen sut a nap... de akkor nem tudom hogy publikaljam-e folytatasokban? mi lesz akkor majd a kiadoi jogaimmal?:)

iszting, sejettem en, es meg lehet tekinteni a gyujtemenyt valahogy?
s'ur

Salamonz said...

amugy sne elnezest ker, hogy nem irt, neki is tetszett es nem akarta elvonni a figyelmet rola... amugy el s virul, ha kicsit leulepszik benne az uj elmenyek hada, biztosan beszamol majd rola!
s

iszting said...

na, a reszletes leirasnak en sem vagyok legkevesbe sem hive, csak nem akartam megbantani hofeherket, bar talan ok maguk -ertsd: merklik csalad- sem hiveik olvasokent a reszletes leirasoknak, csupan ugy gondoljak, iroi gyakorlatnak jo -s ebben van is valami.
am tyo, ha te palahniukra aszondod, minimalista, akkor azt kell, h mondjam, nem olvastal meg real minimalista regenyt (na bazmeg, a bolcsesz elkezd okoskodni). ebben a temaban abszolut a skandinavokat erdemes tanulmanyozni, bar ott meg mostanaban eppen az van, h lazadnak az ujak a nyelvi minimalizmus ellen, wass albert ezt igy mondana:"adjatok vissza burjanzo mondataimat s abszurd tekervenyeimet!" -en pont ilyesmibol fogom irni a szakdolgozatomat, ill. egy ilyen irobol, aki affele neo-abszurd-fantasztikus-elszallt-orult.

hat, egyelore no way irodalomblog-mutatas, poki, tyoke, de az is pont fel ev ongyozkodesbe kerult, h palkonak megmutassam.

amugy epp' sutemenyt sutok, de asszem, ez nem fog felkerulni a kajablogra, elbaszodni latszik, bar meg a sutoben van. a par nappal ezelotti csokisat viszont most mar tenyleg mihamarabb folrakom.
csönnnnnnnnna

Salamonz said...

nem lehet egyezkedni? nem kell az egesz blog, csak egy szosszenet, az is csak privatba... en is hogy megmutattam nektek!!
amugy nem vagyok hatalmas expert irodalomtortenetben, kevesse vagyok olvasott is, valahol van egy olyan felelmem, hogy tulsagosan egy szerzo/stilus/akarmi hatasa ala kerulok, s rajovok, hogy otleteim nem is annyira eredetieg, mint hittem --> nuku irogatas!
viszont erdekelne azer egy-egy skandinav pelda, ha megoldhato...
s'ur

iszting said...

" valahol van egy olyan felelmem, hogy tulsagosan egy szerzo/stilus/akarmi hatasa ala kerulok, s rajovok, hogy otleteim nem is annyira eredetieg, mint hittem --> nuku irogatas!" jééééé, EN IS PONT ETTOL FELEK, KEPZELD!
en egyebkent nem azt akartam mondani, h nem vagy olvasott es kepzett, ill. azt sem, h en az lennek, pont ezert feltem kicsit ezt beleirni...na mindegy, majd mutatok dolgokat, csak keves van magyarul, de pl. van egy oregbacsi -pont az o konyvet pont a doranak adta kolcson egyszer p, nem is tom, most itt van, v ott- aki a minimalizmus atyja, hogy ugy mondjam, jopofa figura, ugyhijjak: kjell askildsen. illetve a maiak kozul erlend loe kicsit effele. meg egy hanne oerstavik nevu no. most ezeket csak azert sorolom, mert hiresek, es ha akarsz kutakodni ottan, az o muveik bizonyara angol nyelvre is lefordittattak.
azert egy-ket dolgot meg tok szerezni neked magyarul is, majd szolj, ha akarod, h tegyek valamitez ugyben.

blog-ugyon meg gondolkozom, meg atolvasok, meg ilyenek, jo?

Salamonz said...

felre ne ertsen, nem siettetni akarom, csupan most 'lenduletben' vagyok!
es nem szeretnenk (nincs ertelme) vitatkozni olvasottsag teren, nem azert dobalozunk nevekkel!
csak az jutott eszembe (es lehet hogy 'ime, egy ujabb elvetelt otlet'), hogy lam nem vagyok egyedul aki irogat(na), de nem mer, vagy nem mutatja.
igy vagy lesz belole valami (ha legyozi a felelmet), vagy nem. en pl tudom magamrol, hogy szamtalan tortenetet irtam mar fejben, sokkal kevesebbet papiron, es meg tudom szamolni egy kezemen (amirol levagtak 2 ujjat), hanyat mutattam meg masoknak. viszont amiota megmutattam, azota nagyobb kedvem van, meg ha nem is feltetlen hozzaertok neztek meg.
nem lehetne az, hogy mi, paran, akik hasonlo dilemmaval kuszkodunk, megosztjuk ezeket, ez egymast batoritjuk? annyira joban vagyunk, hogy birjuk az eros kritikat, esetleg jot veszekedjunk valamin, de talan telleg ez kell, hogy az ember elorebb jusson. lehetne egy anonim klub, ami egyszer majd tok hires lesz (mint pl a hollosy), 'nezd mar, milyen remek irok nottek ki onnan!'
persze ez is csak egy elvetelt otlet...
s'ur

Salamonz said...

oh, es meg egy kozerdeku dolog: ezredesek jonnek errefele nemsoka', es szeretnenk ha hoznanak par dolgot, pl konyveket is! ha van valakinek jo (es nem rossz) olvasnivaloja, amit majd visszateritunk, csak batran!
s'ur

Salamonz said...

barcsak legalabb egy ici-picit hozza tudnek szolni! de 9 ora talponallas utan kb csak annyi megy h mocchacino, v latte, freppe v cappuccino :(
es a derekem is majd leszakad!
sne

iszting said...

draga tyo,
maga mintha kicsit paranoid lenne (es lehet hogy 'ime, egy ujabb elvetelt otlet'+persze ez is csak egy elvetelt otlet...), holott az otlete remek!
bizonymondomnektek, marha nagy ex(h?)ibicionizmust feltetelez, h az ember a papirra vetett dolgait (amik leirva, ugye, mindig benabbak, mint amikor kigondoltuk oket)megmutassa barkinek is, s valoszinuleg sokan (en pl.:biztos) reszben emiatt nem jutunk az egyrol a kettore.
szoval jo, mutogassunk egymasnak egy-ket dolgot (egyebkent hogyhogy "paran"? ki van meg, tyo?), bar nehez lesz elkezdeni, de vszinuleg csak az elson kell tulesni.

juco, egyebkent sztem nem a gondolatok eredetisegen van a hangsuly, inkabb a stilusnak/narrativnak meg a szerkezetnek/felepitesnek kell eredetinek/otletesnek lenni -tekintve, h mara szerintem nincs olyan tema, amirol ne irtak volna kurva sokan ilyen v olyan formaban.

hat, magyarul egyetlenegy konyvem van, az emlitett kjell askildsen novellagyujtemeny, ja nem, egy erlend loe is, de az a palie, dedikalt (eccer soroztunk erlend-del a rackertben, amikor itt volt iro-olvaso talin), de azert biztosan szivesen adja. szoval ezeket majd elkuldetem hukoval, igy tan huko es salamonek is olvashatjak, okker?
i

iszting said...

egyebkent a blogom cime (litteraturen er ikke cool)is VALAHOL(leginkabb: budapesten) pont ezt a problematikat tukrozi, hiszen jelentese a kovetkezo:
az irodalom nem menő.
agyő:i

Virtualista said...

Hola mindenkinek, egesz jo kis irodalmi kor alakult itten. Akkor bevallom nekem az a bajom az irassal, marmint a sajatommal - csunya is egyreszt ;) - viszont nekem meg amik eszembe jutnak gondolatok, azok tobbnyire ilyen fura hasonlatok, parhuzamok (neha nehezen ertheto logikaval), de a lenyeg szoval, hogy irto rovidkek, es regebben meg volt olyan, hogy probaltam fuzni mondatokat, de ma mar az sincs, mert nincs ra idom. De ha elokeresem a regieket, hat mutatok parat privatba. Amugy a Paltol kapott norveg minimal konyv baromi jo volt, de szerintem nehez ilyen jora megirni minimalban, mondok hasonlatot, szoval olyan mint baromi keves fuszerrel nagyon finom, kulonleges kajat fozni, amin viszont nem erezni, hogy tele lenne fuszerrel, megis semmihez nem hasonlithato az ize. Nesze nektek egy amolyan dora-hasonlat.
Sne-nek kitartas, es talan hatha s ur kozvetitesevel hallhatnank onrol is, nem lehetseges?
Uccu dolgozni

Virtualista said...

En is meg 12 commentnek kezdtem irni az elozot, csak kozben bejott a fonokom, kiosztott munkat ram, vicces, h kozben Iszting is commentelt, micsoda blogelet van itt, mondom ujra es ujra.
viszlat nehany dolgozasnyival kesobbig

srac said...

„Hosszú évekkel később, a kivégzőosztag előtt, Aureliano Buendia ezredesnek eszébe
jutott az a régi délután, amikor az apja elvitte jégnézőbe.”

'The sky above the port was the color of television, tuned to a dead channel.'.

az elso mondat nagyon fontos. a leiro reszek inkabb gyakorlat. ill. nem mindent kell leirni, csak olyan reszleteket, amik mellett a koznapi ember nap mint nap elmegy, ahogy w. gibson le tudja irni, hogy a mozgolepcso recein hogyan csillant meg a feny ahogy eltuntek az ellen-recekben, meg ilyesmi..

meg meg:
"" valahol van egy olyan felelmem, hogy tulsagosan egy szerzo/stilus/akarmi hatasa ala kerulok, s rajovok, hogy otleteim nem is annyira eredetieg, mint hittem --> nuku irogatas!" jééééé, EN IS PONT ETTOL FELEK, KEPZELD!"
-> ettol mindenki fel. Babitstol(csak posta voltal) kezdve Stingig(nothing like the sun).

ha okoskodni akarnek, azt mondanam, ettol nem felni kell, hanem tudomasul venni, es torekedni es bizni. nem akarok.

irjanak, irjanak batran. es igenis mutassak meg idorol-idore nekunk is, mert az mindenki jo. nekem biztosan.

keretkent: Tyoke, javaslom, h probalj egy utos elso mondatot irni ehhez a sztorihoz.

Virtualista said...

Ja, én velős gondolatok mellé szoktam őrült nagy baromságokat írni, ez mág a gimnáziumi évek levelezéséből maradt fenn. Egy ilyet (f)elpostolok kistaskara. De ez tényleg a baromság kategória, most beijedtem...

althea said...

hahó Salamonék! nagyon el vannak tűnve! életjelet követelek!

iszting said...

igenigen, mar en is kezdek aggodni! jelentkezzenek! itt dolce vita, miota itt van a brazil nagyasszony, caipirinha, ECETETRA.
es londonban?i

Virtualista said...

Amíg nem írtok, legalább legyen fotó!

Salamonz said...

mar nem kell sokat varni, nemsokara visszaterunk uj tortenetekkel, fotokkal felszerelkezve, irodalom szakkor + tolerancia update, de ma meg egyutt elvezzuk sne szabadnapjat!
:)